Didzis Barkāns, “Autonams” auto drošības biznesa vadītājs
Auto zagšana ir tikpat sens rūpals kā auto izgudrošana un iegāde. Attīstoties tehnoloģijām auto ražošanā, izaugsmi piedzīvojuši arī veidi, kā līdzās var pastāvēt garnadži. Tas savukārt rosinājis meklēt arvien jaunus risinājumus transporta līdzekļu aizsardzībai. Vārds “drošība” sabiedrībā pērn ieguva jaunu piesātinājumu un paplašinājumu. Arī personīgo automašīnu kontekstā. Auto, kas ir drošs un aizsargāts, nodrošina tā pieejamību īpašniekam (lietotājam) jebkurā diennakts stundā, sev ērtā un pieejamā vietā, līdz ar to mobilitāti no punkta A uz B. Auto īpašnieku un lietotāju atbildības līmenis pieaug. To var nosaukt arī par risku mazināšanu. Ieguldījums auto drošībā nav vienkārši izdevuma pozīcija, bet investīcija.
Ik gadu garnadžu rokās nonāk vairāki simti jaunu un ne tik svaigu spēkratu. Analizējot 2022. gada zagtāko auto datus, jāteic, ka joprojām šajā “antitopā” līdera pozīcijas pieder BMW markas auto. Tad seko “Toyota”, “Audi”, “Volkwagen”, arī “Volvo” un “Hyundai”, “KIA”. Maldīgs ir uzskats, ka zog vecus “BMW”, jo apritē šo auto ir daudz, tāpēc garnadžu uzdevums ir piegādāt rezerves daļas nelegālajā tirgū. Diemžēl liela daļa aizdzīto auto ir jaunāki par desmit gadiem. Tātad – visticamāk tie savu ceļu turpina – bet, visticamāk, ne pa Latvijas ceļiem. Satraucošs ir arī fakts, kas korelē ar iepriekš minēto un ko raidījumā “Degpunkts” marta sākumā atzina Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks – pusi no nozagtajiem auto diemžēl neizdodas atrast. Tam savukārt iemesls, visticamāk, – auto nav izsekojams.
Nenoliedzami arī zagļi kļūst rafinētāki un izmanto gan tehniskos, gan mehāniskos līdzekļus, kas ļauj tiem arvien ātrāk paveikt savu darbu. Gadījumos, kad zagļu nagos nonāk dārgi auto, zagšanā tiek ieguldīta priekšizpēte, novērošana, tiek izmantotas tehnoloģijas un rīki, kas ļauj pēc iespējas īsākā laika sprīdī paveikt iecerēto. Turklāt es iespējami mazākām sekām – pēdām.
Garnadži zog ne tikai automašīnas, bet detaļas – joprojām “iecienīti” ir lukturi (te nepārspējami ir “Volvo”), spoguļi (te “melnais tirgus” savu pieprasījumu periodiski nomaina, bet “pieprasīti” visos laikos ir BMW). Apzog salonus. Turklāt auto detaļu un aksesuāru zādzības veido “apburto loku” – auto īpašnieki, kuru spēkrati nav apdrošināti, veido pateicīgu klientūru gan auto zagļiem, gan autoservisiem, kas piedāvā uzstādīt lietotus auto spoguļus.
Auto drošība un aizsardzība iet roku rokā gan ar finansiālu zaudējumu riska un potenciāla zaudējuma mazināšanu, gan komfortu, gan personīgo mieru un labsajūtu. Tieši tāpēc tā ir investīcija, nevis izdevums ar piespiedu mehānismu. Nenoliedzami auto drošības risinājuma izvēle bieži nāk “komplektā” ar jauna vai mazlietota auto iegādi. Tomēr šī paradigma mainās, un aizsardzības risinājuma izvēle transporta līdzeklim sāk ieņemt līdzīgu lomu kā, piemēram, ugunsdrošība mājoklī.
Auto drošības risinājumu pieejamība progresē gadu no gada. Katrs var izvēlēties gan savam maciņam, gan ērtībai pieejamāko. Vienkāršākais ir apsargājam stāvvieta, kam seko papildu drošības ierīces un stiprinājumi, izsekojamības rīki, kas plaši ir pieejami tirgū.
Cik drošs būs Tava auto gads? Atbildi atstāsim pašu, nevis garnadžu rokās!