Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centra datiem par aizvadītajiem deviņiem mēnešiem zagļu iekārotāko lukturu antitopa virsotnē joprojām atrodams “Volvo” zīmola nosaukums. Kā tas nākas, ka “Volvo”, kura zīmola viena no stiprajām šķautnēm ir drošība, auto lukturi gadiem ir garnadžiem tik tīkami un pieejami?
Stāsta “Autonams” drošības eksperts Rūdolfs Kalveits:
“Lai gan jaunākās paaudzes “Volvo” markas auto lukturiem vairs šo problēmu nevaram piedēvēt, tomēr tirgū un apritē sastopamie līdz 2006.–2018. gadam ražotie “Volvo” diemžēl nevar lepoties ar drošiem lukturiem. Problēmas būtība, visticamāk, slēpjas auto konstruktoru vēlmē padarīt ērtāku spuldzīšu nomaiņu. Taču tikpat viegli, kā nomainīt spuldzīti, iespējams zaudēt arī pašu lukturi. Parasti auto zādzībās ir iesaistīti divi vai vairāk garnadži, kas luktura atvienošanu var paveikt 20– 50 sekundēs. Ja īpašnieks nav parūpējies par sava transporta līdzekļa drošību un aizsardzību – nav pat skaņas un gaismas signalizācija, iespēja no rīta ieraudzīt savu “Volvo” bez lukturiem ir visai augsta.”
Jāteic, ka ne tikai “Volvo” ieņemt zagtāko lukturu antitopa virsotni. Biežāk zagto gaismekļu vidū ir tādu auto zīmolu kā “Porsche” un “BMW”. “Autonams” drošības eksperts piebilst, ka ir noteiktu ražošanas gadu “Volkswagen Touareg” modeļi, kā arī “Audi”, kam arīdzan lukturi izrādījušies viegli izskrūvējami.
“Visbiežāk zagtie lukturi starpniecības rezultātā nonāk auto detaļu veikalos un servisos, kas darbojas pilnīgi vai daļēji “ēnas zonā”. Savā ziņā notiek lukturu aprite, vienus nozog, citus liek vietā.”
Kā parūpēties par “Volvo” un citu auto lukturu drošību?
Rūdolfs Kalveits iesaka trīs prioritāros drošības pasākumus.
Pirmkārt, marķēšana – lukturu un citu detaļu.
Marķēšana palīdz identificēt zagto lukturi. Ja arī lukturi pēc zādzības mēģinās pulēt, marķējuma vietā luktura stikla biezums būs ievērojami plānāks, var veidoties plaisas un acīgāks pircējs/pārdevējs to pamanīs.
Otrkārt, skaņas un gaismas signalizācija.
Lai arī kopš signāla atskanēšanas līdz īpašnieka vai citu aculiecinieku reaģēšanai var paiet laiks, ko prasmīgi garnadži arī izmanto. Tomēr šāda veida brīdinājums var nobiedēt un aizkavēt zagli.
Treškārt, lukturu un/vai motora pārsega bloķētāji.
Šis aizsardzības veids pamatīgi paildzina zagšanas momentu, jo garnadzim ne tikai jāatver motora pārsegs tradicionāli ar darbību salonā, bet arī to sagaida “pārsteigums” – papildu sarežģījumi, darbošanās ar kuriem prasa laiku, papildu instrumentus un prasmes.
Ceturtkārt, logu aizsargplēve.
Lai atvērtu motora pārsegu un izņemtu lukturi, bieži vien nepieciešams iekļūt salonā. Vispopulārākais veids, kā iekļūt salonā ir izsist stiklu. Stikla aizsargplēve ne tikai aizkavē, bet padara šo darbību gandrīz neiespējamu.
Novēlot parūpēties par sava auto drošību, “Autonams” drošības eksperts Rūdolfs iesaka – vismaz viens no iepriekš minētajiem drošības pasākumiem padarīs aizsargātāku Jūsu auto un tā lukturus no zagļiem!